Monday 4 April 2011

MATLAMAT MMM DENGAN NUJ: ADA APA-APA PERBEZAAN?

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Press Institute, Dato' Chamil Wariya.

Malaysian Press Institute (Institut Akhbar Malaysia).


Ketua Pegawai Eksekutif Institiut Akhbar Malaysia, Dato' Chamil Wariya menulis tentang peranan majlis media jika ditubuhkan nanti. Chamil menjelaskan sejarah penubuhan majlis seumpama itu di Britain dan Eropah yang menurutnya sehingga "banyak negara semacam berlumba-lumba untuk menubuhkan majlis media masing-masing dengan pelbagai nama, macamlah kalau tidak ada satu majlis serupa itu, industri media di negara berkenaan menjadi tempang dan tidak dapat berfungsi dengan baik."

Chamil memberi contoh tentng sejarah penubuhan Press Complaint Commission atau Suruhanjaya Aduan Akbhar (PCC). Menurut Chamil PCC "adalah sebuah entiti self-regulatory khusus untuk mengawal selia media cetak iaitu akhbar dan majalah." Edisi dalam talian akhbar dan majalah juga tertakluk kepada kawal selia PCC.
Bagaimanapun bidang penyiaran iaitu radio dan televisyen dikawal selia oleh OfCom (Office of Communication), barangkali menyerupai Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia di negara ini. Industri pengiklanan pula terletak di bawah the Advertising Standards Authority." Untuk keterangan lanjut baca tulisan Chamil Wariya dalam Utusan Malaysia http://www.utusan.com.my bertarikh 3 April 2011.

Di akhir tulisannya Chamil berpendapat setelah Majlis Media Malaysia (MMM) ditubuhkan ia tidak bermakna seperti halnya PCC, individu yang memikirkan dirinya sudah menjadi mangsa akhbar dan majalah, tidak boleh menggunakan mahkamah untuk mendapatkan pembelaan atau keadilan. Dalam kes fitnah yang besar, ada yang menggunakan mahkamah untuk mendapatkan keadilan kerana individu itu tidak berpuas hati dengan hukuman yang dijatuhkan oleh PCC yang tidak mempunyai kuasa perundang-undangan.

Misalnya kata Chamil "PCC tidak boleh mengenakan hukuman mendenda atau memenjarakan wartawan kalaupun terbukti mereka melanggar Kod Etika Editor. Hukuman yang boleh dikuatkuasakan hanyalah berunding bagi mendapatkan pembetulan yang dipersetujui bersama antara pengadu dan pihak penerbitan. Ini termasuklah meminta akhbar atau majalah memohon maaf, menerbitkan pembetulan, menulis surat amaran kepada editor, merujuk editor supaya dikenakan tindakan kepada penerbit atau pemilik.

Hukuman paling keras yang boleh dikenakan PCC hanyalah mengeluarkan adjudikasi (pengadilan) terhadap sebuah akhbar atau majalah atau secara terbuka mencela penerbitan berkenaan. Tindakan ini dianggap boleh mengaibkan penerbitan berkenaan sebagai tidak mematuhi kod etika kerana mengamalkan nilai kewartawanan yang rendah.
Penulis ialah Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia."

Demikianlah bakal penubuhan MMM di Malaysia nanti akan ada kaitannya dengan kod etika yang mengawal tugas dan kerja wartawan. Bagaimanapun jika diperhatikan setiap wartawan yang menjadi anggota Kesatuan Wartawan kelompok ektniknya telah juga dikawal berdasarkan tempat wartawan itu bekerja. Jadi wartawan yang bertugas tidak terlepas bebas daripada pengawasan. Dengan begitu apalah gunanya MMM, kalau ianya hanya dianggap sebagai pimai pimai tang tu sahaja (redundant). Hanya sahaja MMM akan turut melibatkan pihak kerajaan.

Dan seperti yang dijelaskan Menteri Komunikasi, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Dato' Seri Dr. Rais Yatim baru-nbaru ini bahawa MMM hanya akn ditubuhkan setelah mendapat persetujuan semua pihak. Apakah yang difikirkan oleh menteri itu tidak sukar ditebak, iaitu pembentukn MMM bukannya satu yang menjadi keutamaan. Memang tidak penting pun sebenarnya. Seperti kata seorang mantan wartawan yang sudah lama bersara, kalau nak tambah masalah, baik jangan adakan MMM. Kalau ia hanya hanya hendak menghabihkan boreh sajo.Cukuplah wartawan diletakkan di bawah kod etikanya sendiri seperti yang digubal oleh NUJ. Malah NUJ lebih memberi erti kerana ia bukan sahja menyentuh soal etika tetapi juga soal kebajikan dan masa depan ekonomi wartawan.

Kalau ia ditubuhkan hanya untuk mengikut negara-negara Barat, belum tentu juga ia memberi manfaat. Lihat sahajalah wartawn di Barat. Mereka kebanyakannya tidak peduli apa yang dinamakan lunas-lunas dan ciri-ciri kewartawanan (5W + 1H) tetapi majoritinya menulis berdasarkan persepsi dan kemahuan majikan yang menggaji mereka. Anda mungkin sudah terbiasa dengan laporan wartawan di CNN, BBC atau Aljazeera yang setiap detik anda tonton melalui TV. Dengarkanlah mereka bercakap tentang kebebasan bersuara, demokrasi dan hak asasi kemanusiaan. Bagi pihak siapa mereka bercakap? Mereka kebanyakannya ibarat burung kakak tua yang diajar bersuara seperti suara majikannya. Titik!

2 comments:

  1. Wartawn kangkung6:31 am, April 05, 2011

    Dengan berkembngnya peranan media sosial hari ini, ada tidknya kod etika untuk mengawal perilaku wartawan menjadi kurang efektif. Sebarang penubuhan MMM hanya akan mengundang lebih banyk masalah daripada mengurangkannya.

    ReplyDelete
  2. Anak Nogori Jolobu7:48 am, April 05, 2011

    Bagaimana dengan tayangan video skandal yang didakwa banyak pihak melibatkan orang politik dlam u tube dan hangat diperkatakan sekarang? Adakah penayangannya melanggar kod etika kewartawanan? Itu Datuk komunikasi tolonglah bagi komen. Bagaimana nanti seteah MMM ditubuhkan cerita yang sama berulng kembali. Kita kena tahu ini zaman citizen journalism sedang bermaharaja lela yang banyak mengandungi unsur apa yang diistilah oleh orang putih yellow journalism atau coarse journalism Mampukah MMM, setelah ditubuhkan nanti can walk the talk. Saya peribadi kurang yakin, malah tak yakin. Bak kata orang Negeri Sembilan tak payahlah buang-buang duit, ngabihan boreh jo jang!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE