Wednesday 23 February 2011

JAWATAN PERDANA MENTERI MALAYSIA CUKUP LAPAN TAHUN SAHAJA?

Di Amerika Syarikat tempoh seorang presidennya hanya lapan tahun atau dua panggal.Dikatakan mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohammad setuju dengan cadangan tempoh jawatan perdana menteri (PM) Malaysia cukup dua panggal, atau lapan tahun sahaja. Satu cadangan yang baik, kata ramai orang. Malah khabarnya Parti Keadilan Rakyat pun pernah menyuarakan pandangan yang sama.


Setidak-tidaknya jawatan itu tidaklah disandang begitu lama, seperti yang disandang Mahathir selama 22 tahun (1981-2003). Atau tidak pula terlalu singkat seperti yang disandang mantan Perdana Menteri Allahyarham Tun Hussein Onn selama lima tahun sahaja (1976-1981).

Mengapa Mahathir setuju dengan cadangan menghadkan tempoh jawatan perdana menteri ini tidak pula dijelaskan dengan panjang lebar. Ada yang kata mungkin sudah sampai masanya Malaysia mengamalkan sistem penggiliran jawatan dlam tempoh begini. Mahathir mungkin setuju kerana pengalaman 22 tahunnya dahulu banyak memberi asam garam dalam hidup berpolitiknya, terutama ketika berada di puncak kuasa.

Ada pula cakap-cakap politik yang mengaitkan usia Dato’ Seri Najib Tun Razak dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin. Kalau Najib terus memimpin selagai BN mampu menguasai Kerajaan Pusat, bilakah masanya Muhyiddin berpeluang menjadi perdana Menteri? Usia Najib baru 58 tahun, masih di tahap aktif-segar-segaknya, manakala Muhyiddin kini berusia 64 tahun. Jadi, untuk memberi peluang kepada Muhyiddin, maka tempoh jawatan perdana menteri perlu disingkatkan. Jika faktor lapan tahun diambil kira, maka Muhyiddin berpeluang menjadi perdana menteri ketika usianya 72 tahun. Boleh lagi kot? Mahathir ketika berusia 72 tahun masih berada di puncak jayanya sebagai perdana menteri.

Yang lebih penting Mahathir mungkin mahu Malaysia tidak mahu mengalami nasib yang sama seperti sesetengah Negara Arab di Timur Tengah dan Afrika Utara. Barangkali juga Mahathir terasa hati kerana ramai perdana menteri atau presiden di Negara-negara terbabit sudah bercekul di puncak kuasa lebih dua setengah dekad, malah ada yang lebih tiga dekad. Bekas Presiden Mesir Husni Mubarak berkuasa lebih tiga dekad. Dan sekarang Libya sedang dilanda krisis politik dengan Muammar Qadafi sudah berada di puncak kuasa lebih empat dekad.

Hanya sahaja, di Malaysia kelompok parti politik yang berkuasa masih yang itu-itu juga, iaitu Barisan Nasional (sebelumnya dengan nama Perikatan). Sudah lebih 54 tahun kelompok parti ini memerintah. Belum ada satu kelompok parti alternatif yang sekompetitif BN. Kelompok parti yang dinamakan Pakatan Rakyat (PKR-DAP-PAS) masih terlalu longgar untuk menjadi sebuah kelompok parti yang mampu memberi saingan kerana mereka wujud atas ideologi dan agenda perjuangan yang berbeza-beza.

Sudah lima perdana menteri memimpin Malaysia sejak merdeka tahun 1957. Semuanya daripada kalangan parti terbesar UMNO. Almarhum Tunku Abdul Rahman menjadi Perdana Menteri selama 13 tahun (1957-1970. Sebelumnya selama dua tahun pula menjadi Ketua Menteri Malaya (1955-1957). Allahyarham Tun Abd. Razak Hussein memimpin selama enam tahun (1970-1976); Allahyarham Tun Hussein Onn pula memimpin selama lima tahun (1976-19810), tempoh yang paling singkat bagi seorang perdana menteri). Tun Mahathir Mohamad memimpin Selama 22 tahun (1981-2003), tempoh yang paling lama bagi seorang perdana menteri , Tun Abdullah Ahmad Badawi memimpin selama enam tahun (2003-2009), setahun lebih lama berbanding Tun Hussein. Dan Dato’ Seri Abd. Najib Tun Razak baru masuk dua tahun.

Tak pasti berapa lama pula Najib akan memimpin kerajaan. Dengan gerakan pembaharuan transformasinya yang baru berjalan sekarang tidak mungkin Najib mahu berundur dalam masa enam tahun ini kecuali cadangan yang disetujui Mahathir itu diterima UMNO dan parti-parti komponen yang lain dalam BN.

Dan jika cadangan tempoh dua panggal seperti yang diterima baik Mahathir dilaksanakan, maka Najib akan memimpin kabinetnya sehingga tahun 2017. Ini bererti Najib tidak akan melihat Malaysia mencapai status Negara maju menjelang tahun 2020. Najib hanya akan menyaksikan dalam kapasitinya bukan sebagai perdana menteri.

Ikut logik, Muhyiddin , sekarang Timbalan Perdana Menteri akan menjadi perdana menteri pada tahun 2017, ketika usianya 72 tahun. Boleh lagi kot? Tetapi apa halnya dengan naib presiden UMNO yang masih muda-muda dan mempunyai cita-cita mahu “naik pangkat”. Apatah lagi seorang naib-presiden yang ada sekarang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Najib. Juga perlu diketahui kedua-dua timbalan presiden dan seorang daripada tiga naib presiden UMNO adalah tokoh dari Johor.

Dalam pada itu Pakatan Rakyat pula tidak akan berdiam diri untuk berusaha menawan Putjaya sebagai kerajaan alternatif kepada BN. Cuma kelompok parti ini perlu berfikiran matang untuk mewajarkan kemampuan mereka menjadi kerajaan alternatif. Jadilah seperti Parti Demokrat di Amerika Syarikat manakala BN terus pula dengan julukan GOPnya (Grand Old Party), iaitu seperti Parti Republikan di Negara Uncle Sam itu.

Jika kematangan berpolitik begini dapat dicapai barulah setiap warga yang layak mengundi seronok menjadi pengundi di Malaysia. Warga yang layak mengundi ketika itu diberi pilihan , mengangkat mana-mana kelompok parti yang mampu memberi sumbangan yang lebih baik kepada rakyat terbanyak.

Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat?

11 comments:

  1. Pembaca Berita Kajang5:38 pm, February 23, 2011

    Boleh selesai ke agenda transformasi Dato' Seri Najib dalam masa lapan tahun (sekarang tinggal enam tahun sahaja lagi) kalau jawatan PM dihadkan dua panggal?

    Dengan karenah birokrasi yang ada sekarang susah beb!

    ReplyDelete
  2. PR atau BN sama saja kalau sikap, persepsi dan mentaliti orang politik tidak berubah.Slogan demi bangsa, agama dan negara hanyalah kata-kata klise dan tidak membawa apa-apa makna. Tanyalah diri sendiri mengapa aku masuk politik?

    ReplyDelete
  3. Amature political analyst, Kuantan12:58 am, February 24, 2011

    Unfortunately, age is catching up for TS Muhyiddin Yassin in the race for the premiership post. As the article says Muhyiddin will be 72 if DS Najib prefers to step down in six years time should BN adopt the 2-term premiership plan. Therefore, Muhyiddin has to find strategies, ways and means, including an x-factor if he intends to struggle for the top post. While Najib would be on cloud nine with his trnsformation road map.

    ReplyDelete
  4. apolitical man, Gombak2:01 pm, February 24, 2011

    In politics, politician's urge to stay is everlasting until outside factors bury his or her dreams to stay put. Some even use whatever means possible to "stay alive". What say you brother?

    ReplyDelete
  5. Kalau Tun Mahathir boleh 20 tahun mengapa aku tak boleh? Mungkin ini kata suara hati Dato' Seri Najib. Umur aku belum pun sampai 60 tahun. Agaknyalah!! Kasihan pula aku dengn TS Muhyiddin. Akan kempunan tak dapat naik pangkat.

    ReplyDelete
  6. Politik dan dunianya. Dan itu juga namanya politik nak hidup.

    ReplyDelete
  7. Anti-hipokrit TTDI1:13 am, February 26, 2011

    Aku setuju dengan komen politik nak hidup ini. Boleh bayangkan berapa jumlah orang seperti ini dalam politik Malaysia hari ini. Ada sahaja matlamat yang menghalalkan cara.Tak anehkan!

    ReplyDelete
  8. We need a third political force to balance the lefts and the rights of Malaysian politics of the day.

    ReplyDelete
  9. Jika jawatan perdana menteri dihadkan lapan tahun bagaimana pula dengan jawatan menteri besar atau ketua menteri. Mestilah juga lapan tahun kan? Yang masih bercekol di beberapa negeri itu apa hal? Eloklah fikir-fikirkan.

    ReplyDelete
  10. Tugas utama pemimpin parti politik adalah untuk mematangkan cara berfikir ahli-ahli partinya.Ingatkan mereka bahawa masuk parti bukan sekadar nak dapatkan habuan. Tak kiralah habuan apa Betul tak? Tapi saya yakin banyak orang masuk politik kerana hendakkan "projek".

    ReplyDelete
  11. Berita Harian 28 Feb 20115:34 pm, February 28, 2011

    Tempoh Presiden Mesir dihad


    2011/02/28
    Perintah lapan tahun elak kezaliman seperti Mubarak

    KAHERAH: Tempoh jawatan Presiden Mesir pada masa depan akan dihadkan kepada lapan tahun mengikut cadangan pindaan perlembagaan yang membuka peluang pertandingan merebut jawatan selepas Hosni Mubarak yang memerintah selama tiga dekad digulingkan.

    Cadangan pindaan itu digariskan kelmarin oleh jawatankuasa perundangan yang dilantik majlis ketenteraan yang memerintah Mesir. Ia akan diguna pakai pada pilihan raya presiden dan parlimen yang mengembalikan kuasa ke tangan kerajaan dipimpin rakyat.
    Mubarak berkhidmat dalam penggal kelima selama enam tahun sepenggal apabila beliau digulingkan pada 11 Februari lalu selepas tunduk kepada desakan penunjuk perasaan yang mengadakan bantahan terhadap kerajaannya.
    Mesir contoh negara Arab yang diperintah kuku besi dalam tempoh beberapa dekad.
    Selain Mesir, Presiden Tunisia turut digulingkan bulan lalu, manakala pemerintah Libya kini berada dalam keadaan terumbang ambing.

    Perlembagaan sedia ada digantung majlis ketenteraan yang mengambil alih kuasa daripada Mubarak, menjadikan mustahil bagi pembangkang untuk menentang parti memerintah, Parti Demokratik Nasional.

    Pengumuman kelmarin dilihat sebagai tonggak bagi Mesir ke arah pilihan raya seperti yang majlis ketenteraan berharap ia dapat dilaksanakan dalam tempoh enam bulan dan rakyat Mesir berharap dapat mengecapi era baru demokrasi.
    “Apabila seseorang presiden tahu tempoh maksimum hanya lapan tahun, beliau perlu melepaskan jawatan atau diusir,” kata jurucakap Ikhwanul Muslimin, Mohamed el-Katatni.

    “Menerusi pindaan ini, pilihan raya bergantung kepada pengawasan penghakiman,” kata hakim bersara yang mengetuai jawatankuasa itu, Tariq al-Bishri. – Reuters

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE