Tuesday 4 January 2011

SUHU POLITIK NAIK: APA CERITA BEB?

Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang dan MB Kelantan, Dato Nik Aziz Nik Mat dalm satu sidang akhbar semalam. Gambar The Star.
Suhu politik Malaysia semakin meningkat. pelbagai spekulasi dibuat sana sini oleh orang politik. Tidak terkecuali orang biasa di mana sahaja. Khabarnya PRU Ke-13 mahu diadakan supaya PM sekarang Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak mendapatkan mandat baru rakyat.

Sehari sebelum hari Krismas baru-baru ini, Yang Dipertuan Agong berangkat meraikan beberapa pemimpin parti dari UMNO dan PAS dalam satu santapan makan malam di Istana terengganu di Kuala Lumpur. Hadir dalam majlis santapan PM dan TPM, dan untuk PAS hadir Dato' Seri Abd. Hadi Awang, Presiden dan Dato' Nik Aziz Nik Mat, MB kelantan dan Setiausaha Agung PAS.

Tidak ada kenyataan rasmi dikeluarkan oleh sebarang pihak selepas santapan, baik oleh pihak istana, BN atau PAS. Hanya Pas buat persidangan akhbar Isnin 3 Januari 2011, menafikan ada perbincangan politik dalam majlis santapan itu. Pemimpin PAS kata mereka hadir sebagai menghormati undangan Diraja.

Dengan kemelut politik terbaru yang melanda Selangor di bawah pimpinan Pakatan Rakyat, dengan PRK di Tenang akhir bulan ini, timbullah  spekulasi bahawa BN dan PAS mungkin akan mewujudkan Kerajaan Perpaduan. Cara Nik Aziz membaca teksnya (biasanya Nik Aziz bercakap tanpa teks) dalam pertemuan media itu sememangnya mengundang pelbagai andaian. Pemerhati politik berat mengatakan bahawa hampir pasti isu politik memng dibincangkan dalam majlis santapan itu. Mungkin isu kerajaan perpaduan, mungkin istana mahu perbalahan di kalangan orang Melyu dihentikan, terutama di kalangan UMNO dan PAS.

Lalu pencinta sejarah mungkin teringat akan peristiwa Malayan Union lebih 60 tahun dahulu. Bagi yang mengalami peristiwa itu, tentu mereka masih ingat bagaimana penjajah British mahu  memanipulasi keadaan untuk memaksa raja-raja Melayu menerima pembentukan Malayan Union. Melalui Malayan Union kuasa raja akan terhapus dan Malaya akan ditadbir tidak seperti hari ini.

Orang Melayu yang dipimpin Dato' Onn Jaafar bangun menentang. Akhirnya rancangan penjajah itu dibatalkan dan lahirlah Persekutuan Tanah Melayu 11 tahun kemudian. Pembentukan Malaysia tidak menjadi mudah pada tahun 1963 apabila Singapura, salah satu negeri dalam Malaysia dikatakan sering bertindak bertentangan dengan semangat kerjasama  negeri-negeri.


PM ketika itu, Tunku Abdul Rahman Putra tidak punya pilihan kecuali menyingkirkan Singapura daripada Malaysia. Hal ini menimbulkan kemarahan Ketua Pemuda UMNO ketika itu Syed Jaafar Albar. Katanya SIngapura tak perlu disingkirkan dan ada cara lain untuk Singapura terus berada dalam Malaysia.

Dan pendedahan Wikileaks baru-baru ini membuatkan  orang ramai gusar dengan keadaan politik dalam negeri dan hubungannya dengan Singapura. Maka timbullah andaian yang kurang selesa daripada sudut politik. Maka agak menarik kemunculan bekas PM, Tun Abdullah Ahmad Badawi yang dikatakan mempunyai peranan mempastikan hadirnya orang kuat PAS dan UMNO dalam majlis santapan di Istana Terengganu. Konon tersebar gosip politik  bahawa bekas PM itu telah dititahkan Yang Dipertuan Agong menjemput hadir pemimpin-pemimpiin besar PAS, termasuk Setiausaha Agungnya.

Apa cerita Beb!

5 comments:

  1. Razali Ahmad, Telok Kemang4:52 am, January 05, 2011

    Orang Melayu ketepikanlah fahaman politik. Bersatulah. Sejarah mengajar kita.

    ReplyDelete
  2. kembalikan semangat 1946

    ReplyDelete
  3. Nasionalis Totok, Melaka5:36 am, January 05, 2011

    Bila terbaca cerita Malayan Union, teringat cerita Raja-Raja Melayu berkumpul di Hotel Stasion Kuala Lumpur. Bila teringat cerita Malayan Union berjaya digagalkan oleh orang Melayu, teringat pekarangan Istana Besar, Johor Bahru. Dan bila mendengar suara teriakan merdeka oleh Tunku Abdul Rahman Putra di Stadium Merdeka tahun 1957, tak sedar air mata mengalir keluar.

    Inilah nasib bangsaku hari ini.

    ReplyDelete
  4. Pondok Buruk, Kuantan3:47 pm, January 05, 2011

    Aku semakin bengang dengan gelagat pemimpin parti-parti politik. Rakyat jelata juga menjadi mangsa akibat emosi dan sentimen mereka dipancing terus-menerus..

    ReplyDelete
  5. Awas jangan sampai pisang berbuah dua kali. Tapi yang dulu itu kita kena lihat sejarah, siapa dalang yang menjadikan kerajaan perpaduan tak kekal bertahan. Bagus itu memang bagus wujudkan Kerajaan Perpaduan. Yang terlibat perlu jujur, serius dan lebih-lebih lagi perlu cari formula tolak ansur yang toleren.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE