Sunday 12 December 2010

BILA LAGI MAJALAH DEWAN BAHASA HENDAK ONLINE!!??


Ketua Pengarah DBP, Datuk Hj, Termuzi Abd. Aziz.





Sudah lebih 50 tahun Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) diwujudkan, sejak tahun 1956 lagi. Pengarah pertamanya Prof. Diraja Ungku Aiziz masih bernafas. Barangkali beliau masih teringat pengalamannya membentuk organisasi Dewan Bahasa ketika di Johor Bahru lagi.

Hari ini beliau mungkin ingin melihat buku dan majalah-majalah yang diterbitkan Dewan Bahasa disebarkan seluas mungkin di seluruh Malaysia. Majalah sahaja, misalnya, sekarang sudah terbit dalam pelbagai bidang dan nama antaranya Dewan Bahasa, kemudian Dewan Masyarakat, Dewan Sastera, Dewan Budaya, Dewan Siswa, Dewan Ekonomi dan majalah-majalah lain.



Prof. Diraja Ungku Aziz, mantan Pengarah DBP mungkin menginginkan DBP punya majalah online! Gambar akhbar The Star

Tetapi berapa ramaikah pembeli dan pembaca majalah-majalah ini. Khabarnya majalah Dewan Masyarakat yang paling banyak dicetak. Angka terakhir menunjukkan jumlah cetakan tak sampai 30,000 naskhah lagi. Dewan Sastera lebih sedikit, tak sampai 6,000 naskhah. Pada hal pada satu ketika dulu jumlah cetakan Dewan Masyarakat hampir mencecah 100,000 naskhah. Itu zaman Dato' Johan Jaafar menjadi Ketua Bahagian Majalah. Dan majalah itu menerima suntikan baru dari segi layout dan kandungan ketika Dato' M. Noor Azam menjadi Ketua Pengarangnya dalam tahun 1974.


Bangunan lama DBP bersebelahan bangunan baru Menara DBP setinggi 33 tingkat.

Mungkin berdetik dalam fikiran Ungku Aziz dan juga mantan Pengarah dan Ketua Pengarah DBP yang lain supaya semua majalahDBP diterbitkan secara online. Maksudnya kandungan majalah dapat dijangkau oleh orang ramai melalui internet (bagi yang mempunyai kemudahan). Pada zaman ini semuanya telah dikuasai internet secara global. Mustahil DBP tidak mengambil inisiatif menjadikan majalahnya online.

Di DBP ada Bahagian Multi Medianya. Katanya ia mempunyai kemudahan dan peralatan moden dan canggih. Pemasaran bukunya oleh DAWAMA sudah dalam online. Takkanlah majalah-majalahnya tak boleh dibuat online, terutama kandungannya. Percuma sahaja ada alat multi media canggih tapi tak dimanfaatkan.

Khabarnya, usaha ke arah itu sedang dipersiapkan.tapi tak tahu bila. Tahun depan kot? Kalau ada usaha begitu eloklah disegerakan supaya kandungan majalah DBP dapat diakses oleh jutaan pembaca seluruh dunia, Tidak hanya tertumpu kepada pembaca dalam negeri yang jumlahnya boleh dikira dengan jari.

Kalau RTM boleh menyebarkan Radio Klasik Nasionalnya dalam internet sehingga boleh diakses oleh dunia, takkanlah Dewan Bahasa tak teringin nak berbuat demikian. Ketua Pengarah DBP, Datuk Hj. Termuzi Abd. Aziz bolehlah fikir-fikirkan. DBP adalah institusi memperkasa bahasa, sastera ilmu dan persuratan itu hendaklah bertindak sederap dengan perubahan zaman.


Dato' M. Noor Azam Ketua Pengarang Dewan Masyarakat yang membuat perubahan dari segi kandungan dan layoutnya dalam tahun 1974.

Kalau penjualan buku DBP telah dibuat online oleh pengedarnya DAWAMA, maka majalah juga boleh, bukan setakat majalahnya tetapi kandungannya sekali. Kalau akhbar-akhbar perdana dan pembangkang telah boleh diakses melalui online, majalah DBP pun boleh!. Kalau ada slogan Malaysia boleh sudah DBP pun punya slogan Dewan Bahasa boleh!

Ungku Aziz mungkin senyum dan menunggu-nunggu lahirnya majalah DBP online!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE