Thursday 2 December 2010

MENARA WARISAN: JADI KE TAK?

Mantan Perdana Menteri (PM) Tun Dr. Mahathir Mohamad dilaporkan sebagai berkata Menara Warisan 100 tingkat di atas tapak antara Stadium Merdeka dan Stadium Negara tak perlu buat lagilah. Ini reaksi Tun Mahathir atas cadangan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak dalam bajetnya di Parlimen baru-baru ini untuk membina Menara Warisan itu. Tugas mmbinanya nanti terletak di bahu Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang dipimpin CEOnya Tan Sri Hamad Kama Piah, yang dikatakan mempunyai kemampuan.

Ekoran daripada reaksi mantan PM itu Najib memberi komennya bahawa Menara Warisan itu akan diteruskan jika ia berbaloi dan mendatangkan faedah kepada rakyat serta PNB mampu membinanya. Sekarang, telah kedengaran komen pro dan kontra. Ada yang kata mantan PM tidak mahu PM sekarang mengatasi legasi yang ditinggalkannya. Maksudnya jangan ada siapa yang bertindak melampaui apa yang telah dilakukannya terdahulu. Ada pula yang kata PM sekarang mahu mengusahakan sesuatu yang bakal meninggalkn satu legasi yang lebih hebat daripada mantan PM.

Secara tersiratnya pandangan kedua-dua PM ini sedikit bercanggah. Mantan PM kata tak perlu buat dan PM yang sekarang kata buatlah kalau berbaloi pada rakyat. Jadi, jika PNB kata ia buat buat kerana cukup sumber dan mampu pula dan PNB akan buktikan pembinaannya akan menguntungkan dan memang berbaloi buat rakyat. PNB mungkin telah menghayati konsep 1Malaysia " rakyat didaulukan pencapaian diutamakan."

Menariknya semasa mantan PM membina projek mega seperti Menara Berkembar Petronas, lapangan terbang KLIA dan pembangunan Putrajaya rakyat umumnya setuju belaka dan tidak ada pula komen yang projek-projek seumpama itu berbaloi buat rakyat. ." Yalah, ketika itu mana ada slogan 1Malaysia seperti sekarang.

Jadi apa kata ambil jalan selamat sahajalah. Biarlah PNB teruskan projeknya itu. Tunggu butiran terperincinya, terutama dari prospek kewangan dan kepentingan jangka pnjangnya kepada rakyat. Menara Warisan memang bagus dari segi perhubungan awam antarabangsa. Maklumlah ia pun bakal dibina di kawasan yang bersejarah, di tempat yang dahulunya PM pertama Almarhum Tunku Abd. Rahman menisytiharkan Tanah Melayu merdeka pada tahun 1957.

Barangkali akan ada yang "risau" Menara Warisan, jika jadi dibina, akan menjadi bangunan tertinggi melebihi ketinggian Menara Berkembar Petronas.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE