Monday 13 December 2010

PENDEDAHAN WIKILEAKS: SEJAK BILA PULA SINGAPURA DAN MALAYSIA AKRAB DALAM POLITIK?

Apa nak dihairankan kalau WikiLeaks dedahkan maklumat sulit tentang laporan perisikan global begini.Laporan itu adalah untuk konsumsi Amerika Syarikat, dalam strateginya "menakluki" dunia.

Dalam laporan Wikiaaleks tentang hubungan Malaysia-Singapura,kita kena tanya: Kalaulah laporan itu benar, sejak bila pula para pemimpin Singapura pernah bersikap berbaik sangka dengan Malaysia? Malah ketika Singapura berada dalam Malaysia selama tiga tahun (1963-65) dulu tak pernah satu detik pun pemimpin Singapura di yang di bawah pimpinan PAP (Peoples' Action Party) mempunyai sikap dan persepsi ikhlas dan jujur terhadap kerajaan Malaysia. Baik dulu, baik sekarang. Sejak dari kerajaan Malaysia dipimpi Tunku Abdul Rahman sehinggalah kepada ia dipimpin DS Najib Tun Razak.

Selang beberapa hari setelah WikiLeaks buat pendedahan, Menteri Luar Singapura, George Yeo kata apa yang dilaporkan WikiLEaks itu hanyalah hasil daripada cokctail talks atau istilah kasarnya cerita kedai kopi dalam kalangan orang diplomat. Kalau betul cerita kedai kopi takkanlah Amerika Syarikat memandang serius sehingga mahu membawa orang yang bertanggungjawab mendedahkan rahsia sulit itu ke muka pengadilan.Kata Menteri Luar Singapura, sega;la apa yang dilaporkan itu hendaklah dihormati semua pihak.Memang dah jadi adat.

Tapi kasihan juga kepada orang Malaysia pertama yang terkena bahang maklumat WikiLeaks ini, iaitu DS Anwar Ibrahim. Nampaknya Anwar dianggap melakukan perkara yang kesnya sedang didengar di mahkamah. Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew, percaya.


Buku The Singapore Story karangan Lee Kuan Yew, Menteri Mentor Singapura

Dan dua mantan perdana menteri Malaysia tetap dapat mengelak daripada disentuh Kementerian Luar Singapura itu. Dikatakan mantan PM Tun Mahathir baling batu kepada mantan Tun Abdullah Ahmad Badawi memksa Tun Abdullah berundur akhirnya.

Anehnya laporan itu hanya menyebut empat negara Asia , iaitu Malaysia, Thailand, Jepun dan India, yang dikatakan bermasalah itu ia tidak pula menyebut tentang jiran terdekatnya di selatan, iaitu Indonesia atau Brunei. Mungkin belum lagi kot! Atau dua negara itu kawan akrab Singapura. Ada motif ekonomi mungkin demi survival Singapura dalam jangka panjang. Maklumlah wang panas dua negara itu barangkali banyak mengalir masuk ke pulau republik itu.

Demi kelangsungan hidup Singapura mesti berlagak negara serba sempurna dan para pemimpinya serba tahu. Tak ada cacat celanya!Hebat!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE