Tuesday 14 December 2010

HUBAYA, HUBAYA TSUNAMI POLITIK PRU-KE13 MUNGKIN KEMBALI MELANDA!

Pada saya ini kesan dan akibat apabila melantik menteri-menteri dari kalangan tokoh korporat untuk mengendalikan kewangan negara. Bagi mereka apalah kenaikan 20 sen harga gula dan 5 sen harga petrol. Dulu mereka pernah kata harga petrok RON 95 takkan naik sehingga akhir tahun. Nmpaknya rakyat terpaksa terima kenaikan walaupun akhir tahun hanya akan tamat dua minggu lagi. Kepada menteri yang terlibat memutuskan kenaikan harga, beliau tentunya kenaikan yang tak membawa kesan.

Malah ada menterinya yang kata "harga di sini lebih murah jika dibandingkan dengan harga di negara-negara jiran. Soalnya mengapa perlu buat perbandingan dengan negara jiran? Apakah itu kayu ukur kerajaan untuk menentukan harga? Itu bukan caranya untuk menyedapkan hati rakyat. rakyat mahu dibantu dari sudut wang dalam kocek masing-masing.
Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir mohamad tak setuju PNB bina bangunan 100 tingkat. Katanya belum perlu lagi waktu ini.

Yang tanggung beban adalah rakyat. Bagi mereka duit 20 sen atau 5 sen besar ertinya. Nampaknya kerajaan belum lagi serik dengan penangan tsunami politik yang melanda tahun 2008. Maka jangan terkejut kalau tsunami kedua akan berlaku dalam PRU ke-13 nanti.

Masih ingat janji kerajaan tidak akan menaikkan harga petrol tahun ini. Apa sudah jadi dengan janji itu. Atau penyakit :cakap tak serupa bikin" dah menjangkit kepada kerajaan.

Kemudian, dalam bajet baru-baru ini ada cadangan nak bangunkan menara warisan 100 tingkat. Kosnya dalam jumlah bilion, bukan ratusan juta lagi. Bukankah lebih baik wang itu , paling-paling dapt menampung kos kenaikan gula, atau petrol dan lain-lain. Mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Muhamad pun pernah komen bangunan setinggi itu belum perlu. Lebih baik orang-orang di Permodalan Nasional Berhad (PNB) yang yakin mampu membangunkan menara itu fikir banyak kali.

Inilah reaksi teman-teman di Kuala Lumpur setelah membaca e-mel yang dikirimkan Prof. Dr. Awang Sariyan dari Beijing tentang kenaikan harga ini. Awang mengirimkan laporan (barangkali terjemahan) dari akhbar China Press yang bertajuk"Tiupan Angin Inflasi Rakyat Tidak Tahan Menanggungnya." Antara lain akhbar itu melaporkan: " Apabila pihak kerajaan cuba kurangkan harga subsidi barangan dan kenaikan harga gula minyak masak. Walaupun harga gula dikatakan naik 20 sen dan minyak petrol naik 5 sen yang dikategorikan kenaikan sedikit sahaja. Tetapi jika dihimpunkan segala macam barangan jualan yang lain, pasti akan berlaku tindak balas yang berantai, secara langsung ia menjejaskan industri pengangkutan, industri makanan bermasak dan pelbagai aktiviti perniagaan.


Dr. Awang Sariyan emelkan laporan China Press kepada teman-teman di Malaysia.

" Pihak kerajaan keluarkan duit sebanyak 66 juta ringgit tubuhkan NKRA dan KPI di Jabatan Perdana Menteri, kita masih belum nampak ada perkembangan yang positik untuk membantu dalam perubahan ekonomi Negara. Rakyat yang sebelum ini mendapat subsidi kini subsidi yang sedia ada semakin dikurangkan, ia hanya menjejaskan orang-orang yang berpendapatan rendah yang sangat membebankan mereka yang dirasai tidak terhingga pedihnya!"

Akhbar itu mengakhiri laporannya, "Sebuah projek perubahan ekonomi, perlu ada ketelusan dan penjelasan yang kukuh serta adil dan berkesan dalam menyahut perubahan itu. Sebelum pihak kerajaan ubah harga barangan, sepatutnya buat soal selidik pada semua lapisan masyarakat terlebih dahulu, agar apabila dilaksanakan tidak membebankan rakyat. Tsunami politik pada tahun 2008 itu sebenarnya kemarahan rakyat dan teriakan dari rakyat, kerana mereka telah tertakan selama beberapa tahu, rakyat telah beri amaran yang diumpama seperti “gunung berapi yang sedang tidur”, mungkin ia akan berlaku sekali lagi membawa kemusnahan secara besar-besaran nanti."

Fikirkan dan renungkanlah baik-baik!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE