Sunday 5 December 2010

MAJLIS PERUNDINGAN MELAYU MAHU KEKEBALAN RAJA MELAYU DIKEMBALIKAN.

KUALA LUMPUR 4 Dis. - Mesyuarat tergempar Majlis Perundingan Melayu (MPM) hari ini menggesa kerajaan meminda Perlembagaan Persekutuan bagi membolehkan kekebalan raja-raja Melayu dikembalikan semula.

Ini juga bagi menjamin institusi terbabit terus dihormati oleh segenap lapisan masyarakat di negara ini.

...Salah seorang ahli jawatankuasa pengasas MPM, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kachar berkata, martabat dan kedaulatan raja-raja Melayu perlu diperkukuhkan dengan mengembalikan imuniti atau kekebalan raja-raja Melayu.

Menurut beliau, raja-raja Melayu adalah 'payung' kestabilan dan keharmonian negara kerana baginda adalah ketua bagi negara ini.

''Sewajarnya, kuasa diberikan kepada Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu untuk memastikan kestabilan rakyat.

''Untuk itu, MPM akan berbincang dengan pakar-pakar perundangan untuk mengkaji Perlembagaan supaya kekebalan raja-raja Melayu dapat dikembalikan semula,'' katanya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui Mingguan Malaysia selepas mempengerusikan mesyuarat tergempar itu yang dihadiri hampir keseluruhan pengerusi dan presiden 136 NGO Melayu yang bergabung dengan MPM. (Dipetik daripada Mingguan Malaysia, 5 disember 2010).

Komen:
Semakin gawat nampaknya isu Ketuanan Melayu yang mula dicetukan Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Imail baru-baru ini. Laporan polis telah dibuat oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO). komen daripada akhbar-akhbar perdana dan parti-parti politik bercampur-bercampur. Ada yang pro dan tak kurang pula yang kontra.

Majlis Perundingan Melayu (MPM), melalui ahli jawatankuaasa pengasasnya Prof. Datuk Dr. Kamarudin Kacar mahu kerajaan bertindak meminda semula Perlembagaan yang akan mengembalikan kekebalan raja dan mempertahankan konsep ketuanan Melayu.

Rakyat, khusunya orang Melayu tentu masih ingat mantan perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad (ketika itu Dato' Seri) membentangkan cadangan untuk meminda Perlembagaan yang berkait dengan penghapusan kekebalan raja Melayu dalam sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan melalui Rang Undang-Undang Akta Perlembagaan(Pindaan) 1993. Cadangan pindaan ini dibentangkan pada 18 Januari 1993. Ucapan penuh Dr. Mahathir boleh dibaca dalam blog Putera Bugis strangerecoba-puterabugis.blogspot.com bersama komennya yang disiarkan pada 15 Februari 2009.

Beza ucapan Dr. Mahathir dengan ucapan Dr. Wan Azizah adalah dari segi isinya.Dr. Mahathir kata maksud pindaan itu adalah untuk mengukuhkan kedudukan raja Melayu, sementara Dr. wan Azizah pula mahukan ketuanan Melayu "ditinggalkan."

Wallaua'lam!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE