Wednesday 8 December 2010

SISTEM DINASTI DAN KELUARGA DALAM POLITIK MALAYSIA. BN DAN PR SAMA SAJA!

Pola percaturan parti politik di Malaysia sudah semakin jelas sejak Malaysia mencapai kemerdekaan pahun 1957. Teraju kepimpinan parti diwarisi. Maksudnya ketua parti mewariskan kepada ahli keluarga jawatan yang dipegangnya. Inilah pola politik berunsur dinasti dan ia bukan baru dalam politik di Malaysia. Sudah lebih 50 tahun. Tak kiralah sama ada parti-parti itu dari kerajaan yang memerintah atau dari parti-parti pembangkang.

Dalam UMNO, misalnya, wujud apa yang disebut Dinasti keluarga Tun Razak, perdana menteri kedua. Sekarang UMNO dipimpin Dato' Seri Najib, anak Tun Razak. Ada pula Dinasti keluarga Tun Hussein Onn. UMNO pernah dipimpin Dato' Onn Jaafar. UMNO kemudian pernah dipimpin Tun Hussein, Presiden UMNO keempat. Sekarang Dato' Seri Hishamuddin Tun Husein salah seorang naib presiden UMNO dan menurut logik politik UMNO Hishamuddin mewarisi kepimpinan UMNO masa depan.

Takkanlah Hishamuddin tidak berniat nak menjadi Presiden UMNO selepas Najib. Jika begitu niat Hishamuddin, apa halnya Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang sekarang menjadi Timbalan Presiden. Ikut logik politik UMNO juga , selepas Najib Muhyiddinlah pengganti presiden. Jika begitu ke mana pula Hishamuddin, yang sekarang salah seorang Naib Presiden, dianggap orang kanan dalam kabinet Najib. Seluruh dunia tahu Najib dan Hishamuddin sepupu. Takkanlah antara epupu tak ada niat untuk saling membantu.

Sekarang terdengar desas-desus mantan PM Tun Mahathir pun nak "persiapkan" anaknya Datuk Mukhriz ke jawatan penting dalam heirarki UMNO. Walapun Mukhriz kalah dalam pertandingan merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO di tangan Khairy Jamaluddin, tapi itu tidak bermakna usaha Tun Mahathir berhenti di situ. Apa yang berlaku di belakang tabir politik UMNO tak dapat diramal kerana semua orang tahu Mahathir memainkan peranan penting semula dalam politik UMNO. Malah dalam blog rayat sudah timbul cakap-cakap yang mahukan Mukhriz dilantik Ketua Perhubungan UMNO Kedah, yang dianggap batu loncatan ke satu jawatan yang lebih tinggi dalam heirarki kepimpinan UMNO.

Nampaknya dalam Parti MCA, elemen dinasti ini belum nampak ketara. Begitu juga dengan MIC. Walaupun dalam MIC ada suara yang mahu anak Samy Vellu mahu bertanding jawatan Naib Presiden. Dalam Gerakan elemen ini belum juga jelas kecuali ada yang kata anak Tun Lim Keng Yik mahu meneruskan karier Lim.DI Sarawak, terdengar cerita Tan Sri Abdul Taib Mahmud mahu mewujudkan dinasti itu dalam PBB, tetapi kata orang sana itu cuma cakap-cakap sahaja.

Elemen dinasti ini lebih jelas dan tak dapat dielak dalam Pakatan Rakyat. Yang paling ketara parti DAP (Parti Tindakan Rakyat) dan PKR (Parti Keadilan Rakyat). Dalam PKR elemen ini wujud serentak bukan cara diwarisi seperti halnya Dinasti Tun Razak atau Dinasti Dato' Onn dalam UMNO. Misalnya, Dato' Seri Anwar Ibrahim, kini penasihat PKR. Isterinya, Datin Seri Wan Azizah Ismail Presiden parti. Anak mereka, Nurul Izzah kini Naib Presiden. Nurul mendapat undi tertinggi dalam pemilihan PKR yang baru lalu. Manakala Azmin Ali, yang dianggap orang paling loyal kepada Anwar adalah timbalan presiden.

Dalam DAP, ada Karpal Singh pengerusi parti. Anaknya Gobinda Singh Deo yang sedang dipersiapkan sebagai pengganti Karpal kemudian hari. Ada pula Lim Kit Siang, sebagai penasihat parti dengan anaknya Lim Guan Eng Setiausaha Agung DAP. Dinasti serentak dalam DAP antara dua keluarga paling berpengaruh ini sedang "memancang " lebuhraya ke Putrajaya. Mereka mendapatkan kerjasama Parti PAS, sebuah lagi parti komponen PR yang dikatakan sedang diperalatkan. Sebabnya PAS dikatakan hanya boleh tidur sebantal tapi mimpi berlainan.

Dalam PAS elemen dinasti tak jelas malah belum wujud sejak zaman Dato' Mohd Asri atau Fadzil Nor lagi. Zaman Yusof Rawa pun tidak. Pendirian PAS untuk menawan Putrajaya pun berlainan berbanding PKR atau DAP.

Begitulah elemen dinasti dalam politik Malaysia hari ini. Dinasti ini semakin jelas dalam UMNO, PKR dan DAP, berbanding MCA, MIC, Gerakan atau PAS. Paling menarik ialah dinasti dalam UMNO yang elemen dinastinya diblakukan secara bergilir. Manakala elemen dinasti dalam PR berlaku secara serentak dan sama ada dinasti akan berpanjangan hanya masa menentukan.

Menarik lagi dalam UMNO, elemen dinasti itu saling silih berganti antara Johor, Kedah dan Pahang. Anak Kedah sudah dua kali dilantik Presiden UMNO (Tunku Abdul Rahman), Pahang pun dua (tun Razak dan Najib). Johor pun dua (Dato' Onn dan Tun Hussein). Kata orang akar umbi sistem dinasti kekeluargaan ini akan hanya memperkecilkan ruang lingkup kekuasaan dan mengekang konsep sama rasa sama adil secara menyeluruh kepada segelintir orang dalam memilih pemimpin. Tidak banyak bezanya dengan sistem beraja yang berasaskan warisan turun-temurun dari anak ke bapa .

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE