Tuesday 21 December 2010

MENJENGUK PERANAN WANITA PERTAMA SEKARANG BERBANDING TERDAHULU

Bercerita tentang wanita pertama Malaysia, kita tak dapat lari daripada membincangkan kegiatan wanita pertamanya, yang juga isteri perdana menteri.. Baik dahulu mahupun sekarang. Sejak merdeka pada tahun 1957, Malaysia telah mempunyai enam wanita pertama secara silih berganti.Ini kerana isteri perdana menteri dianggap wanita pertama.

Wanita pertama apabila kita merdeka ialah isteri Tunku, Sharifah Radziah. Kemudian Apabila Tun Razak Hussein menjadi perdana menteri wanita pertamanya Toh Puan Rahah Mohd Noh. Wanita pertama kemudian diambil alih oleh isteri Tun Hussein Onn, Toh Puan Suhaila Mohd Noh. Kemudian sampai pula giliran isteri Tun Mahathir, Tun Dr. Asmah Ali menjadi wanita pertama.

Datang pula isteri Tun Abdullah Ahmad Badawi, Kak Endon dan sesudah itu Toh Puan Jeane Abdullah. Sekarang wanita pertama ialah isteri Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak, Dato' Seri Rosmah Mansor, bukan lagi Datin Seri kerana beliau baru sahaja dianugerah bintang kebesaran dengan gelaran Dato' Seri oleh Melaka.

Kebanyakan rakyat akar umbi nak tahu juga tugas seorang wanita pertama di Malaysia ini di samping mendampingi suami semasa bertugas. Apakah kegiatan mereka sekadar menjadi "juruiring" atau pendamping suami semta-mata? Menarik untuk direnungkan.

Diyakini ramai dalam kalangan rakyat akar umbi mampu menilai apa yang dikerjakan wanita pertama Malaysia. Bukankah kerja mendampingi suami itu agak membosankan juga?
Dikatakan, kegiatan wanita pertama di zaman Tunku, di zaman Tun Razak, di zaman Tun Hussein kurang dan tidak begitu signifikan. Mereka gamaknya berpuas hati menjadi pendamping suami sepenuh masa.

Tetapi peranan wanita pertama ini sedikit berubah di zaman Tun Mahathir. Kegiatan lebih kerap dan tersusun. Mungkin ketika itu wanita pertama seorang doktor perubatan dan menjadi doktor peribadi kepada jawatan perdana menteri. Baguslah juga kerana beliau menjaga kesihatan perdana menteri.

Di zaman Tun Abdullah pun kegiatan halnya. Banyak kerja kebajikan diusahakan wanita pertamanya. Begiulah Endon (Kak Endon) dan kemudian Jeane Abdullah. Di zaman Najib, kegiatan wanita pertamanya, Rosmah Mansor, malah lebih teratur dan kerap kegiatannya. Dilaporkan, ada cakap-cakap dalam kalangan anggota Parlimen bahawa wanita pertama hari ini mempunyai bajet tersendiri.

Ada projek Permata dan dengar kabar akan ada cadangan besar lain yang sedang dalam perancangan. Ada staf yang membantu. Perdana menteri pun kata, staf yang ada hanya dipinjamkan dari Jabatan Perdana Menteri. Tapi maksudnya samalah, adalah juga staf yang membantu wanita pertama. Sebabnya wanita pertama mempunyai terlalu banyak tugas untuk dilaksanakan. Tidk lagi semata-mata menjadi pendamping suami.

Ini juga bererti peranan wanita pertama hari ini jauh berbeza dengan peranan wanita pertama terdahulu. Baguslah begitu, kurang jugalah beban suami yang pening memikirkan hal negara. Dan jangan lupa kegiatan wanita pertama hari ini kerap dilaporkan dalam media perdana, tidak ketinggalan rangkaian TV swasta. Laporannya kadang-kadang menempati waktu perdana siaran

Tak jelas sama ada liputan seumpama ini diperolehi juga oleh wanita pertama negara-negara lain seperti Amerika Syarikat, Peranchis, Indonesia, Jepun atau Korea. Harap-harap begitu jugalah kiranya! Hanya rakyat di Malaysia, terutama di akar umbi, jarang dapat mendengar atau menonton media perdana negara-negara berkenaan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE