Friday 3 December 2010

TEGANG-TEGANG TUAN MELAYU!


Buku Raja dan Rakyat Berpisah Tiada setebal 272 halaman ini diterbitkan oleh Dato' Halim Ibrahim, 2010


Atas sebab politik orang Melayu bertegang-tegang leher sekarang. Belum pernah terjadi orang Melayu bercakaran sesama sendiri. Melayu berpecah...berpecah...dan berpecah. Bak kata pepatah Melayu: "Jong pecah yu yang kenyang." masalahnya yu ini bukan Melayu. Yu ini entah siapa-siapa.

Tup...tup.. timbul sebuah buku berjudul Raja dan Rakyat Berpisah Tiada. Buku ini bercerita tentang persepsi rakyat, khususnya Melayu terhadap raja dan sebaliknya, raja terhadap rakyat. Banyak yang disentuh dan banyak tokoh yang diminta pandangannya. Baik daripada kalangan istana mahupun daripada kalangan rakyat awam. Buku ini khusus bercerita tentang persepsi orang Melayu dan orang istana terhadap Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah.


Buku ini ditulis oleh Dato' Halim Ibrahim, salah seorang Orang Besar Berlapan istana Pahang. Kata Halim, "...arus kemodenan menyaksikan keutuhan institusi beraja yang menjadi paksi kekuatan masyarakat Melayu sejak zaman berzaman tersentak seketika tatkala masyarakat di peringkat nasional sejak kebelakangan ini mula mempersoalkan kedaulatan dan kredibiliti raja-raja Melayu sekarang. Justeru, buku ini merungkai secara terperinci bagaimana raja-raja keseluruhannya termasuk peranan Sultan Ahmad Shah berjaya menyatupadukan rakyat di negara ini."



Setelah membaca buku ini, ada iktibar yang boleh diambil, terutama oleh bangsa yang mengaku dirinya Melayu di samping menghayati apa yang disebut konsep ketuanan Melayu. Siapa tak sayang bangsanya, siapa tak mahu mengaku dirinya Melayu. Sultan Selangor baru-baru ini berperi-peri mahu masyarakat Malaysia, khususnya Melayu belajar daripada sejarah bahawa penjajah pun mengiktiraf "kemelayuan" orang Melayu, mengiktiraf ketuanan Melayu.
Buku ini disunting oleh Dato' Yaakob Isa dan Mazlina Abdul Majid. Kajian dan penyelidikan dilakukan oleh Ahmad Fadzil Yassin.

Alangkah malangnya jika ada orang Melayu malu mengakui dirinya Melayu dan mahu meninggalkan ketuanan Melayunya. Bukankah ini bebal namanya.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BLOGGER'S CORNER

POLITICIAN GAZEBO

INTERACTIVE